5/5 - (1)

Jak uzyskać certyfikat rezydencji podatkowej?

23 czerwca, 2023

Pisaliśmy już wcześniej, czym jest rezydencja, jak wykorzystać zaświadczenie o zamieszkaniu do celów podatkowych, a dzisiaj odpowiemy na pytanie, jak uzyskać certyfikat rezydencji podatkowej. Nie jest to skomplikowany proces i można bez problemu zgłosić się po taki dokument do urzędu skarbowego – warto jednak być świadomym pewnych kwestii.

Czym jest certyfikat rezydencji podatkowej?

Certyfikat rezydencji podatkowej jest dokumentem, który potwierdza, gdzie podatnik ma swoją siedzibę (jeśli jest osobą prawną) lub miejsce zamieszkania (jeśli jest osobą fizyczną) dla celów podatkowych – tam będzie musiał rozliczyć swoje dochody w całości. W większości wypadków rezydencja ustalana jest automatycznie przez urząd skarbowy, jednak w niektórych spornych sytuacjach, potrzebne będzie potwierdzenie – w tym pomoże nam właśnie certyfikat rezydencji podatkowej.

Korzystając z zaświadczenia, możemy uchronić się przed problemami podatkowymi wynikającymi z nieprawidłowego stosowania przepisów międzynarodowych umów dotyczących unikania podwójnego opodatkowaniaRezydencja podatkowa pozwala określić kraj, w którym podatnik będzie płacił podatki oraz ustalić, czy dotyczy nas nieograniczony obowiązek podatkowy.

Na przykład, osoby posiadające polską rezydencję podatkową muszą płacić podatek od całego swojego dochodu, niezależnie od miejsca, w którym został on osiągnięty. Nierezydenci natomiast mają ograniczony obowiązek podatkowy. Muszą rozliczyć się z tylko z dochodów, które uzyskują na terenie Polski. Ma to bardzo duży wpływ na sposób składania deklaracji w urzędzie skarbowym – rezydenci mogą w wielu krajach uzyskać znacznie lepsze warunki.

Certyfikat rezydencji podatkowej – wniosek do urzędu skarbowego

Wniosek o rezydencję podatkową należy złożyć w odpowiednim dla naszego miejsca zamieszkania urzędzie. Każdy kraj ma swoje własne przepisy i procedury dotyczące składania dokumentów, dlatego ważne jest, aby zapoznać się z wymogami konkretnego państwa, w którym chcesz ubiegać się o certyfikat. Poniżej przedstawimy, jak ten proces przebiega w Polsce.

Jak uzyskać certyfikat rezydencji podatkowej w Polsce?

Wniosek o wydanie certyfikatu rezydencji podatkowej w Polsce możemy złożyć zarówno w tradycyjnej papierowej formie, jak i przez Internet. Wypełniamy formularz CFR-1, podając nasze dane, powód, dla którego składamy wniosek, liczbę kopii oraz sposób odbioru certyfikatu.

Droga elektroniczna jest znacznie łatwiejsza i szybsza – możemy przesłać wniosek jako załącznik do pisma ogólnego w e-Urzędzie Skarbowym lub skorzystać z e-PUAP. Wystarczy kilka prostych kroków a po kilku dniach powinniśmy otrzymać interesujący nas druk.

W przypadku formularza papierowego możemy udać się do konkretnej placówki i złożyć wniosek osobiście – najlepiej wcześniej umówić się na wizytę, aby wszystko przebiegało komfortowo i bez kolejek. Istnieje również opcją wysłania wniosku pocztą w formie listu do urzędu.

Kto może uzyskać certyfikat rezydencji podatkowej w Polsce?

Aby uzyskać certyfikat, musimy zostać uznani za rezydenta podatkowego w Polsce. Dzieje się tak, jeśli spełniamy przynajmniej jeden z warunków:

  • posiadamy centrum interesów osobistych lub gospodarczych w Polsce,
  • przebywaliśmy w danym roku podatkowym w kraju więcej niż 183 dni.

Podatkimeritum

Rezydencja podatkowa – wniosek składany przez pełnomocnika

Wniosek może zostać złożony także przez pełnomocnika – może to być przydatne w sytuacji, w której przebywamy za granicą i nie mamy możliwości udania się do urzędu skarbowego. Dostępne są dwa rodzaje pełnomocnictwa takie jak:

  • pełnomocnictwo ogólne – jest to upoważnienie do działania we wszystkich sprawach podatkowych i kontaktu z organami podatkowymi oraz kontroli skarbowej – wniosek o nadanie pełnomocnictwa jego zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu możemy zgłosić wyłącznie elektronicznie poprzez osobiste konto na rządowym portalu podatkowym,
  • pełnomocnictwo szczególne – zezwala na działania w dokładnie wskazanej sprawie – wymaga złożenia druku PPS-1, na którym konkretnie określa się zakres możliwej reprezentacji. Pełnomocnictwo lub odwołanie pełnomocnictwa złożyć możesz w swoim urzędzie skarbowym na piśmie, w formie dokumentu elektronicznego lub przez pismo ogólne na ePUAP.

Zaświadczenie rezydencji podatkowej – ile kosztuje?

Starając się o certyfikat rezydencji podatkowej, będziemy musieli zapłacić opłatę skarbową wynoszącą 17 złotych. Trzeba pokryć tę należność w momencie składania wniosku.

Wniosek o rezydencji podatkowej – ile trzeba czekać?

W przypadku formalności załatwianych z urzędem skarbowym często czas oczekiwania na decyzję lub wydanie dokumentu jest niestety bardzo długi. Nie musimy się jednak martwić w przypadku starania o certyfikat rezydencji podatkowej w Polsce – w ciągu 7 dni od złożenia wniosku otrzymasz gotowe oświadczenie lub odmowę.

Jeśli z jakiegoś względu otrzymamy postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia mamy możliwość złożenia zażalenia. Za pośrednictwem tego samego organu, w którym staraliśmy się o certyfikat, kierujemy sprawę do Dyrektora Izby Administracji Skarbowej – mamy na to 7 dni, od otrzymania decyzji. W takiej sytuacji cały proces może wydłużyć się nawet do 2 miesięcy, ale usługa jest darmowa – urząd nie pobierze od nas żadnych dodatkowych pieniędzy.

Zażalenie musi zawierać konkretne zarzuty przeciw postanowieniu, sprecyzowany zakres żądań oraz dowody uzasadniające naszą rację.

Zaświadczenie rezydencji podatkowej – czy wystarczy kopia?

Jeszcze do niedawna podatnicy mieli obowiązek posługiwania się oryginałami certyfikatu rezydencji podatkowej. Zmiany związane z wprowadzeniem Polski Ładu z dnia 1 stycznia 2022 roku zmieniły też sporo w tej kwestii. Obecnie mamy możliwość potwierdzenie miejsca zamieszkania bądź siedziby firmy dla celów podatkowych za pomocą kopii certyfikatu rezydencji podatkowej.

Wiesz już jak zdobyć certyfikat rezydencji podatkowej – jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej, o tym, do czego jest on przydatny i w jakich sytuacjach warto się o niego starać, to polecamy nasz wpis – Co to jest certyfikat rezydencji podatkowej i do czego się przydaje?

Zobacz podobne

Zobacz również bazę wiedzy

WOEM