5/5 - (2)

Numer DigiD w Holandii – czym jest i kto powinien go wyrobić?

20 lipca, 2022

Kontakty z urzędami bywają trudne i czasochłonne, a samo załatwienie sprawy często wiąże się z koniecznością osobistego udania się do wybranej placówki. Mówiąc o Holandii, sprawy urzędowe wyglądają nieco inaczej – wszystko to za sprawą tzw. kodu DigiD, dzięki któremu obywatele tego kraju mogą szybko i wygodnie załatwić wszystkie formalności, w tym m.in. rozliczyć się z holenderskich podatków. Ale czym dokładnie jest ten kod? Kto powinien pomyśleć o wyrobieniu DigiD? W jaki sposób go uzyskać? Co można sprawdzić przez DigiD?

DigiD – co to jest?

Co to jest DigiD? Wiele osób, które wyjechało do Holandii, spotkało się z tym określeniem, które często kojarzone jest z czymś na wzór numeru BSN (odpowiednik polskiego numeru PESEL). Ale jak jest naprawdę?

Warto wiedzieć, że DigiD code (Digitale Identiteit) jest rodzajem elektronicznego podpisu. Służy on do identyfikacji danego obywatela (podobnie jak np. dowód osobisty), umożliwiając i ułatwiając kontakt oraz załatwienie formalności przez Internet z różnymi urzędami w Holandii.

Czy wyrobienie kodu DigiD jest obowiązkowe dla każdego obywatela holenderskiego?

Posiadanie cyfrowej tożsamości, bo tak można przetłumaczyć wyrażenie Digitale Identiteit, nie jest obowiązkowe – niewyrobienie kodu DigiD nie wiąże się z żadnymi przykrymi konsekwencjami.

Wyrobienie DigiD – kto powinien się na to zdecydować i dlaczego warto posiadać cyfrową tożsamość w Holandii?

Zanim przejdziemy do tego, jak wyrobić DigiD w Holandii, odpowiedzmy sobie na pytanie: dla kogo okaże się przydatny cyfrowy identyfikator?

Można rzec, że dla każdego, kto przez dłuższy okres przebywa w Królestwie Niderlandów. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że DigiD code pozwala załatwić różnego rodzaju formalności – od złożenia wniosku, do rozliczenia się z Belastingdienst (holenderski urząd skarbowy). Posiadając identyfikator, można złożyć druki o m.in.:

    • rozliczenie podatku z Holandii,
    • rozliczenie VAT,
    • przyznanie zasiłków (rodzinnego, dla bezrobotnych),
    • przyznanie dodatków (w tym Zorgtoeslag, Kindgebonden Budget, Huurtoeslag),
    • zameldowanie na terenie Holandii, wraz z potwierdzeniem wyrobienia obywatelstwa,
    • i wiele innych.

Podatkimeritum

DigiD code w Holandii a kontakt z urzędami online

Numer DigiD w Holandii umożliwia bezpieczny dostęp do usług takich instytucji i organizacji holenderskich jak m.in. Belastingdienst, UWV, SVB, policji, szpitali, lekarzy domowych, gmin, prowincji, towarzystwa ubezpieczeń zdrowotnych.

Warto nadmienić, że z roku na rok coraz większa liczba instytucji korzysta z narzędzia, jakim jest kod DigiD, jako jedyne rozwiązanie do zalogowania się swojego profilu online. Dla holenderskich obywateli oznacza to, tyle że chcąc załatwić coś przez Internet, wymagane będzie posiadanie cyfrowego identyfikatora. W przeciwnym razie pozostaje tradycyjna forma załatwienia formalności, czyli osobiste udanie się do placówki danego organu – a to wiąże się ze kosztami, a także poświęceniem swojego wolnego czasu na dojazd i czekanie w ewentualnej kolejce do okienka urzędnika.

DigiD – jak założyć?

Przejdźmy do sedna, czyli do tego, jak założyć DigiD.

Samo uzyskanie cyfrowego identyfikatora nie jest niczym skomplikowanym. Wyrobienie numeru DigiD odbywa się przez Internet – a dokładniej przez stronę https://digid.nl/aanvragen, na której należy wypełnić formularz (sama operacja zajmuje maksymalnie kilka minut).

Do wyrobienia DigiD code w Holandii niezbędne jest przygotowanie kilku informacji:

  • numeru BSN (Burgerservicenummer) – zostaje on nadany przez urząd gminy w chwili zameldowania się w Holandii; jest to następca numeru Sofi,
  • daty urodzenia (geboortedatum),
  • kodu pocztowego gminy, w której jest się zameldowanym (postcode),
  • numeru domu (huisnummer).

Co ważne: rejestracja DigiD jest bezpłatna.

Po wpisaniu odpowiednich danych na końcu strony należy zaakceptować regulamin (Ik accepteer de gebruiksvoorwaarden), a następnie podać wymyślony login i hasło.

Jak założyć DigiD bez meldunku? Czy można go uzyskać?

Jeszcze jakiś czas temu DigiD dla niezameldowanych osób nie był możliwy do wyrobienia. Dziś jednak meldunek nie jest wymagany do tego, aby uzyskać cyfrowy identyfikator. Co ważne: aby móc wyrobić DigiD code, nie będąc zameldowanym w Holandii, wciąż trzeba posiadać numer BSN – w takim wypadku można go wyrobić w lokalnym urzędzie gminy, poprzez wpisanie się do ewidencji podatkowej jako nierezydent.

Czy kod DigiD w Holandii traci ważność?

Tak – pod warunkiem że nie jest on wykorzystywany przez 18 miesięcy, a więc półtora roku. Po tym czasie należy rozważyć ponowne wyrobienie numeru DigiD.

Co można sprawdzić przez DigiD?

Posiadanie własnego identyfikatora cyfrowego pozwala nie tylko w łatwy i szybki sposób skontaktować się z wybranym urzędem lub instytucją holenderską, ale również umożliwia na wygodne sprawdzenie różnych informacji. Przez DigiD można podejrzeć dane o m.in.:

  • wysokości swojej emerytury,
  • sposobie rejestracji w instytucjach rządowych,
  • meldunku,
  • statusie rozliczenia się z urzędem w Holandii (na stronie belastingdienst.nl),
  • bieżących sprawach.

DigiD – rejestracja z pomocą najlepszych specjalistów

Wyrobienie DigiD code w Holandii niesie ze sobą wiele pozytywów. Dzięki niemu każda osoba może załatwić formalności przez Internet, a także sprawdzić status swoich aktualnych spraw. Choć samo wyrobienie numeru nie jest skomplikowane, może sprawiać trudności poprzez barierę językową.

Co zrobić, gdy nie jest się pewnym, jak prawidłowo wypełnić formularz? Dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z naszego rankingu biur podatkowych i odezwanie się do wybranej firmy zajmującej się rozliczaniem zagranicznych podatków – również tych holenderskich. Doświadczeni konsultanci z chęcią pomogą wypełnić druk i odpowiedzą na wszystkie pytania. Pomoc biura rachunkowego będzie nieoceniona również w czasie przygotowywania rocznej deklaracji podatkowej. Zapraszamy do kontaktu z wybranym biurem – rozliczpodatek.pl.

Zobacz podobne

Zobacz również bazę wiedzy

WOEM