Przeprowadzka za granicę wiąże się z koniecznością załatwienia mnóstwa formalności i jest ważną decyzją w życiu każdego człowieka. Warto wiedzieć, jak zmiana miejsca zamieszkania ma się do płaconych przez nas podatków – będzie to bowiem w dużej mierze decydować o ostatecznych zarobkach. W dzisiejszym wpisie spróbujemy wyjaśnić, jak zmiana rezydencji podatkowej w trakcie roku wpłynie na Twoje rozliczenie podatkowe. Dowiedz się, co się z tym wiąże i jakie kroki należy podjąć – zapraszamy!
- Ustalenie polskiej rezydencji podatkowej – co jest brane pod uwagę?
- Jak zmienić rezydencję podatkową w ciągu roku?
- Zmiana rezydencji podatkowej w trakcie roku podatkowego a dochody uzyskiwane w Polsce
- Zmiana rezydencji podatkowej w ciągu roku podatkowego – jak ustalić właściwy urząd skarbowy?
- Zmiana rezydencji podatkowej w ciągu roku – czy należy to zgłosić?
- Certyfikat rezydencji podatkowej – potwierdzenie miejsca zamieszkania
Ustalenie polskiej rezydencji podatkowej – co jest brane pod uwagę?
Rezydencja podatkowa to jedno z najważniejszych zagadnień dotyczących osób udających się do pracy za granicą. Zanim jednak przejdziemy do zmiany miejsca zamieszkania, zacznijmy od przedstawienia, kogo urząd skarbowy uznaje za rezydenta podatkowego w Polsce.
Polskimi rezydentami są osoby mające miejsce zamieszkania na terenie RP. Zgodnie z art. 3 ust. 1a ustawy PIT, taka sytuacja ma miejsce kiedy:
- posiadamy na terytorium RP centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub,
- przebywamy na terytorium RP dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Jeżeli spełniamy przynajmniej jedno z powyższych kryteriów, podlegać będziemy nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Co to oznacza? Podczas składania deklaracji podatkowej w polskim urzędzie zobowiązani jesteśmy przedstawić wszystkie nasze dochody niezależnie od miejsca ich uzyskania.
Rezydencja podatkowa nie musi być przypisana na cały rok – może się ona zmienić w sytuacji, gdy podatnik w trakcie roku przeprowadzi się na stałe do innego kraju i przeniesie tam swój ośrodek interesów życiowych. Należy pamiętać, że przedstawione przez nas kryteria odnoszą się wyłącznie do polskich przepisów – każdy kraj ma swoje indywidualne sposoby na określenie, kto będzie podlegać nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.
Jak zmienić rezydencję podatkową w ciągu roku?
Zmiana rezydencji podatkowej na inną polega na uzyskaniu takiego statusu w innym państwie i jednoczesnej utracie polskiej rezydencji podatkowej. Wymagać to będzie stałego miejsca zamieszkania na terytorium wybranego państwa oraz przeniesienie tam swoich interesów życiowych (gospodarczych i osobistych) oraz spełnienie warunków przewidzianych przez tamtejszy urząd skarbowy.
Uzyskanie tytuły rezydenta w innym kraju jest stosunkowo proste, trudniej będzie z utratą takiego statusu w Polsce. Należy bowiem udowodnić, że nie mamy już z naszym krajem żadnych powiązań zarówno gospodarczych, jak i osobistych. Do tych pierwszych zaliczamy wszystkie związki ekonomiczne osoby fizycznej z danym państwem, czyli miejsce, w którym mamy źródła dochodów, inwestycje, nieruchomości, aktywne konta bankowe czy zaciągnięte kredyty.
Za centrum interesów osobistych uważane jest natomiast miejsce z którym łączą nas wszelkie sprawy prywatne – zaczynając od rodziny, kończąc na przynależność do organizacji sportowych, politycznych czy kulturowych. Najczęściej więc przeprowadzka na stałe do innego państwa z całą rodziną uznawane będzie za przeniesienie centrum interesów osobistych do tego miejsca. Z kolei samodzielny wyjazd do pracy za granicę, gdy małżonek oraz dzieci pozostają w Polsce, będzie zakwalifikowany jako zachowanie centrum interesów osobistych na terytorium Polski.
Zdarzają się również przypadki, w których pomimo uzyskania statusu rezydenta podatkowego poza granicami Polski, zgodnie z obowiązującymi regulacjami wciąż uznawani będziemy za polskiego rezydenta podatkowego – w takiej sytuacji występuje podwójna rezydencja podatkowa. Wtedy o miejscu rozliczenia decydują zapisy umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Zmiana rezydencji podatkowej w trakcie roku podatkowego a dochody uzyskiwane w Polsce
Nawet jeżeli uzyskamy status rezydenta podatkowego w innym państwie, nie oznacza to, że zostaniemy zwolnieni z rozliczania się w Polsce z uzyskiwanych na terenie naszego kraju zarobków. W takim wypadku obowiązuje nas ograniczony obowiązek podatkowy – musimy w deklaracji podatkowej uwzględnić jedynie dochód z polski.
Przykładowo, jeżeli pracowaliśmy przez miesiąc w Polsce, a następnie wyjechaliśmy do Niemiec i tam uzyskaliśmy status rezydenta, to wciąż musimy złożyć deklarację podatkową. Zawarte w niej będą jednak wyłącznie zarobki z naszego kraju, a nie tak jak w przypadku rezydentów wszystkie uzyskane dochody na świecie – takie rozliczenie obowiązywać nas będzie już w Niemczech.
Zmiana rezydencji podatkowej w ciągu roku podatkowego – jak ustalić właściwy urząd skarbowy?
Ordynacja podatkowa przewiduje, że właściwy organ podatkowy ustalany jest według miejsca zamieszkania albo adresu siedziby podatnika. Po przeprowadzce za granicę przynależeć będziemy więc do placówki znajdującej się najbliżej naszego domu lub mieszkania – co jednak w sytuacji, gdy w dalszym ciągu musimy rozliczyć się w Polsce, a nie posiadamy tam już adresu?
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, gdy zamieszkanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustało przed złożeniem zeznania – obowiązującym do rozliczenia urzędem skarbowym jest ten przypisany do ostatniego miejsca zamieszkania podatnika przed przeprowadzką za granicę.
Zmiana rezydencji podatkowej w ciągu roku – czy należy to zgłosić?
W przypadku zmiany rezydencji podatkowej w ciągu roku konieczne będzie powiadomienie dotychczasowego urzędu skarbowego. Możemy zrobić to na kilka sposobów – zgłosić się do placówki osobiście, zadzwonić, lub wysłać maila. Do potwierdzenia zmiany zamieszkania dla celów podatkowych przedstawić będzie trzeba stosowne dokumenty – certyfikat rezydencji podatkowej z danego kraju, rozliczenia podatkowe z tego państwa lub papiery potwierdzające zameldowanie.
Certyfikat rezydencji podatkowej – potwierdzenie miejsca zamieszkania
W potwierdzeniu miejsca zamieszkania dla celów podatkowych bardzo przydaje się certyfikat wystawiany przez urząd skarbowy danego kraju. Nie ma jednej standardowej formy, jednak na pewno znajdziemy na nim takie informacje jak zaświadczenie o miejscu siedziby lub miejscu zamieszkania dla celów podatkowych, dane organu wydającego, dane podmiotu składającego wniosek oraz czasami informację o okresie obowiązywania certyfikatu.
Wniosek o wydanie tego dokumentu możesz złożyć w odpowiednim urzędzie skarbowym w dowolnie wybranym przez Ciebie momencie – w formie tradycyjnej lub elektronicznej. Pomimo że nie jest on konieczny, to znacznie ułatwia potwierdzenie przed polską skarbówką, gdzie znajdują się nasze centrum interesów gospodarczych.
Potrzebujesz pomocy w uzyskaniu certyfikatu? Masz wątpliwości, gdzie musisz rozliczyć się w danym roku podatkowym? W takim wypadku najlepiej zgłosić się po pomoc do doświadczonych doradców podatkowych. Najlepsze firmy oferujące wsparcie w tym zakresie znajdziesz w naszym rankingu biur rachunkowych – zebraliśmy specjalistów zbierających świetne oceny i posiadające zaufanie klientów.